Kisah Seram Ker???? (Part 3)

Aug 10, 2009

Keesokan harinya, aku dengan Pejal pun citer kat member serumah semua pasal hal budak kecik ketawa kat dapur malam tu, aku siap sumpah seranah member yang lain tu sebab tido mampus, tak dengar bunyi suara budak tu (aku pun sama gak tido mampus.. hehehe). Kiteorang semua pun pakat malam tu lepas solat Isyak, nak buat bacaan Yassin kat rumah tu secara beramai-ramai (bagi hilang gangguan lah). Selesai bacaan Yassin, kiteorang pun melepak kat luar rumah sambil berborak tentang hal gangguan kat rumah tu, masing-masing bagi pendapat kenapa terjadi kes camtu. Ade yang cakap budak tu kena bunuh lah, ade yang cakap tu 'toyol' lah, macam-macam lah, aku pun tak berani nak cakap pasal hal tu.


Tengah rancak berborak, sedar-sedar dah pukul 2.30 pagi, ramai yang dah masuk tido, cuma tinggal aku, Kulai (sebab dia dari Kulai, Johor), Kerul dengan Boroi (perut dialah boroi) jer yang tengah berborak lagi kat luar. Selang 10 minit Kulai bersuara "Laparlah, kite goreng buah sukun jer nak tak?". Maklumlah budak student bukan ade duit sangat, nak pulak kat sebelah rumah jer ade pokok sukun, tak tau pun sape punye (cadangan nak rembat buah sukun lah tu..). Aku pun balas "Giler kau, dah pagi ni, lagipun sape nak panjat pokok tu, tinggi siut". "Takpe biar aku panjat, Boroi masak, amacam?" balas Kulai pulak. Boroi angguk kepala tanda setuju (macam Jepun pulak). Maka kiteorang pun memulakan plan nak rembat buah sukun tu, Boroi tunggu kat dalam rumah sambil siapkan kuali dengan tepung nak menggoreng nanti, tinggal aku, Kulai dengan Kerul jer kat luar. Sampai jer kat bawah pokok sukun tu, aku tengok sekeliling punyalah gelap sebab pokok tu betul-betul kat sebelah bendang sawah terbiar tu, mane ade lampu kat situ.


Kulai pun mula memanjat pokok sukun yang setinggi rumah 2 tingkat tu dengan berbekalkan lampu suluh kecik dia, aku dengan Kerul tunggu kat bawah jer, malas nak panjat (tak tau panjat sebenarnye hehehe...). Kulai mula campak ke bawah 3 biji buah pertama yang dia petik (dia pandai pilih buah sukun), Kerul sambut terus bawak masuk dalam rumah. Tinggal lah aku kat bawah pokok tu sorang-sorang (dah mula rasa seram dah tu), sambil menunggu buah yang Kulai nak campak. Punya lama menunggu (adelah dalam 5-8 minit) tak jugak dia campak buah kat bawah, aku dah lah tak nampak ape kat situ sebab gelap. Sebab dah malas nak tunggu, aku pun bersuara, "Woi!!, tahun bile kau nak campak buah tu? lama dah aku tunggu kat sini". "Kejaplah, banyak buah yang tak masak lagi ni", balas Kulai. "Ya Allah", tiba-tiba aku terdengar Kulai menjerit dengan disertakan bunyi benda jatuh betul-betul kat sebelah kaki aku "Gedebuk!!" (camtulah kot bunyi benda jatuh). Aku tengok Kulai yang jatuh sambil pegang 2 biji buah sukun kat tangan dia, mulanya aku nak tergelak sebab tengok dia jatuh camtu, tapi tak jadi bila dia cakap "Lari woii masuk rumah!!". Dengan tak banyak cakap aku meluru terus masuk ke dalam rumah dengan Kulai, terus tutup dan kunci pintu, punyalah cuak sampai pintu pagar pun tak sempat nak tutup.


Boroi dengan Kerul terus tanya kenapa, apa yang dah jadi (dah aku macam kena kejar anjing jer berlari ye tak), dengan tercungap-cungap tu aku suruh dorang tanya Kulai sebab aku pun tak tau kenapa aku lari. Kulai pun bercerita, katanya dia tiba-tiba rasa seram masa kat atas tu, dia pandang kat bawah tengok aku, tapi dia nampak "hantu" budak kecik tu tengah berdiri belakang aku (tapi aku tak nampak pun). Bila dia toleh sebelah kanan, dia nampak satu lembaga perempuan berambut panjang, berpakaian putih bertenggek kat sebelah dahan yang satu lagi kat sebelah kanan dia. Tu yang dia terperanjat beruk sampai tak sempat nak turun dari pokok, dia terus terjun jer (hahahaha... baru nak gelak), seram sejuk bulu tengkuk aku lepas dengar citer Kulai tu. Tapi lepas tu kiteorang pun terus goreng sukun yang mane ade jer (macam takde ape-ape jadi jer), jadilah buat alas perut (5 biji tu kenyang lah... bukan alas perut lagi).

Aku jadi tak puas hati, kenapa yang mahkluk ni nak menggangu hidup kiteorang, aku pun cadangkan kat bebudak rumah tu supaya bertanya kat jiran-jiran. Aku nak tau ape yang tak kena dengan rumah sewa aku tu, tapi dorang semua tak setuju, dorang ajak tanya kat tuan rumah jer. So malam tu kiteorang pun pergilah ke rumah tuan tanah eh.. tuan rumah, korang nak tau ape dia jawab??... tunggu entry aku lepas ni hehehe...

Bersambung...

10 comments:

Nini - Mrs teDDy said...

ekeke!! sile sambong cepat..
entry anda tlah membuatkan mate sy bepinar2.. aisehh..

tp, pasal saspen nak taw..bace gak..

sambong cpt okehh..??

gud2!!

MiSsyLiLy said...

ape lak sambung2 nie... tak sabo lak nak tggu... tp korang ni, dah takut pon ade lg perasaan nak mkn sukun goreng tu erk.. :)

miji said...

nini:
hehehe jap lagi aku sambung ek.. mekasih singgah haaa...

missylily:
penat nak tulis, citer panjang sangat, kehkehkeh, rehat dulu

sukun tetap kena makan penat jer panajt siap kena kacau lagi, lagipun lapar maaa...

jai.jezz ^.~ said...

woh miji kau buat panasss jerk.. cepat sambung..!!! ishkk.. ni wat aku panasss nih..!!!!!!

miji said...

jezz:
hahaha rilek ar jezz, aku tengah karang, petang kang siaplah hehehe

fieza a.k.a ibu azwar qaiszar said...

hahahhaa....
citer seram erk...
bleh caya ke ni??

larikssssssssss

miji said...

fieza:
tak cayer sudah, gi main jauh2 hehehe

Monkey D Luffy said...

meremang plak bulu aku

miji said...

luffy:
aku pun, nak citer pun seram...

ina said...

huiishh.. gile la.. bleh lak tgh pnjat pokok die ade kt sblah.. hadoiii.. klo ak da pengsan da kowt.. haha ;P

Blog Widget by LinkWithin