Petang semalam lepas balik dari solat jumaat, aku pun start keta aku terus pergi ke ofis balik (ikut hati nak tido jer kat umah). Sampai ofis dah pukul 3 petang (jumaat masuk 2.45 tapi aku sampai pukul 3 hampeh..), sorang ofismate aku pun tak sampai lagi, kena jaga ofis sorang-sorang lah nampaknya (bahagian lain ade kat belakang tapi tak sama tempat dengan aku). Selang beberapa minit, ade sorang supplier ni datang kat kaunter ofis, aku pun attend lah dah dia tu memang berurusan dengan bahagian aku. Sementara nak tunggu bos aku sampai (sebab bos aku pun nak jumpa supplier ni jugak), aku pun masuk dalam tinggalkan supplier tu kat kaunter, sebab nak jawab panggilan telepon kalau-kalau ada lah, dah aku sorang jer kat tempat aku.
Tengah aku menjawab panggilan telepon dari staff dari bahagian lain, tiba-tiba ade sorang mamat terjah masuk ikut pintu ofis aku sambil marah-marah kat depan pintu tu. Pegawai dari bahagian yang kat belakang tu pun tanya kat mamat tu ape yang tak kena sambil bawak dia pergi tunggu kat kaunter depan (yelah orang luar mane boleh masuk). Lepas letak telepon, pegawai tu bagitau kat aku yang mamat tu nak tanya pasal bahagian aku, aku pun bergegas kat kaunter tu (konon bergegas). Mamat tu pun tanya kat aku kalau-kalau ade keje yang dikeluarkan oleh bahagian aku baru-baru ni tapi dengan cara marah-marah dan agak kurang ajar lah. Tapi aku jawab elok-elok, takde ape-ape keje buat sementara ni, lepas tu terus dia mengamuk cakap yang kiteorang ni tak buat keje, dia tunggu lama kat kaunter tapi takde sape yang datang attend (tengok dialog di bawah).
Mamat: Saya tunggu kat kaunter ni, tekan loceng 3 kali takde sape yang datang!!!
Aku: Mintak maaf lah encik, tapi kami tak dengar ape-ape bunyi loceng pun, tu yang takde sape yang keluar ke kaunter. Mungkin ade masalah pada loceng tu
Mamat: Dah tau loceng rosak, buang jelah, saya dah tunggu 30 minit kat kaunter ni tau tak??!! dengan kerusi semua pun tak cukup, nak duduk pun susah
Aku: Tak boleh lah macam tu encik, baru hari ni loceng tu tak berbunyi, tadi ok jer, lagipun rasanya tak sampai 10 minit pun saya tinggalkan kaunter ni tadi, encik baru je sampai kan? saya mintak maaflah encik, ofis ni masih baru, barang-barang masih belum lengkap lagi
Mamat: Saya boleh je snap gambar awak semua dan buat report pasal hal ni tau tak (sambil tunjukkan handset dia), 30 minit saya tunggu tau??!!
Aku: Macam yang saya cakap, kami tak perasan dan tak dengar, bukan kami sengaja, kalau encik nak buat report jugak terpulang lah (ni aku dah start panas hati, banyaklah 30 minit dia)
Mamat: Awak cakap terpulang!! saya boleh buat report pasal hal ni tau kepada @#$@%@!! (nama sape-sape tah dia sebut)
Lepas tu datang pulak kawan tempat keje aku nak tenangkan keadaan
Kawan: Kenapa ni encik (sambil salam tangan mamat tu), kami mintak maaf encik, hal ni berlaku dengan tak sengaja, kami mintak maaf banyak-banyak.
Mamat: Pelanggan selalu betul!! awak tu semua makan gaji je (taulah dia ade bisnes), kena layan orang baik-baik, tunjukkan respect tu sikit!! (sambil tunding jari kat aku)
Aku: Dengan sape-sape pun saya respect, masalahnya saya dah cakap banyak kali benda ni tak sengaja, sape tak respect sape? (hati aku dah betul-betul panas je sambil genggam penumbuk)
Kawan: Dah lah tu encik, kami mintak maaf
Beberapa dialog terpaksa di rahsiakan atas sebab-sebab peribadi. Mamat tu pun blah sambil mengomel-ngomel tinggalkan ofis aku, sempat lagi pandang tajam kat aku. Aku pun masuk balik kat dalam ofis sambil menyumpah seranah mamat tu, staf-staf yang lain semua berkerumun kat aku nak tau citer sebenar, (tapi aku tak citer pun, kawan aku yang citer). Dorang pun sabarkan aku, tak kurang jugak ade yang cakap takut tengok aku mengamuk tadi, yelah first time aku melantun (marah) macam ni, aku pun pelik kenapa aku boleh hilang sabar macam tu.
Bukan aku nak bangkitkan sape betul sape salah, tapi sepatutnya mamat tu kenalah tegur baik-baik, sape jer yang tak pernah buat kesilapan kan. Kalau dia tegur baik-baik, aku boleh terima dah memang itu salah aku dan dengan cara itu aku akan respect lebih kat dia sebab menegur dengan cara yang betul. Bukan main menyumpah jer ikut suka hati lutut kiri dia, sape pun tak nak respect dia kalau camtu. Memang betul customer are always right, tapi bukan macam tu caranya nak tegur kesilapan orang. Ramai saksi mengatakan dia baru jer sampai, tapi nak jugak cakap dah 30 minit tunggu kat luar. Ntah ape-ape tah, tu pun nak tipu, bukan kiteorang takde mata. Ape pendapat korang? salah ke kenyataan aku tu? sape yang betul? Lu Pikirlah Sendiri....
8 comments:
alamak.... cian ko dik... kalau akak ada masa tuh mesti dah kena panggang mamat tuh... (marah nih...) sabar yek miji... nnt ari senin akak blanja pizza yang da gigit...
eleh mane piza? senin minggu depan ker? hahahaha
Hahahahahahaaa..!!
cerpelai:
ceh cilanat punyer cerpelai, berani lu gelakkan gua
kerek nah mamat tu pehal.. mesti dier tak beraper betul..kdg2 ade customer mmg gitu.. sukak2 ati dier jek..
missylily:
hehehe, tu sebab aku tak berape suke keje front line, tak pandai bercakap satu hal, malas layan kerenah dorg pun satu hal gak...
kureng diajor betul mamat tuh. asal kau tak tepon aku skali.. mau mamat tu kita sembur dia cukup2x.. ishk x puas hati sungguh aku..
jezz:
camner nak kol, aku mane ade no ko, ade pun no tepon public phone depan umah aku jer...
Post a Comment